Зарег. на сайте Всего: 1034 Новых за месяц: 0 Новых за неделю: 0 Новых вчера: 0 Новых сегодня: 0 Из них Администраторов: 1 Модераторов: 1 Проверенных: 0 Обычных юзеров: 1032 Из них Парней: 114 Девушек: 920
Робота вчителя — це безперервна праця протягом усієї педагогічної діяльності. На початку, лише виходячи зі студентської лави, ти думаєш: «Чим я їх займатиму цілих 45 хвилин? Як довго
тягнуться ці хвилини!» Потім
проходить років 5 і зі здивуванням
розумієш, що 45 хвилин тобі мало,
значить, уже є що запропонувати
учням. Ще через 10 років ти неспішно
вибираєш зі свого арсеналу педагогічні
прийоми, технології, додаткові
матеріали й усвідомлюєш, що цю 45-хвилинну тему ти можеш легко розтягнути і на три уроки. Все це напрацьовується з часом. Все це називається педагогічний професіоналізм. Але нічого не падає з небес просто так. Навіть нинішня велика кількість методичної літератури принципово не рятує. Це
чужа праця, а треба пропустити її через
себе. Поки на практиці, на своєму
уроці ти не проведеш той або
інший методичний прийом, то як
можна зрозуміти його ефективність? Чи
відповідає він твоєму темпераменту, чи враховує
він особливості класу, з яким працюєш?
Робота вчителя — це постійно вчитися самому. Отже, «робоча конячка» — це професіоналізм, бездоганне знання предмета і методики викладання. Складовими професіоналізму є і спілкування з більш досвідченими колегами, самоосвіта, читання і ретельне
опрацювання спеціальної педагогічної та
методичної літератури та ін.
Учитель, який перестає працювати
над собою, перестає бути цікавим як
учитель. Здавалося б, ну що нового можна знайти в географії? Усі материки давно відкриті,
усі куточки природи описані, все враховано і збалансовано. Підручник географії знаєш краще за родинний
альбом... Але природа живе і розвивається, вона не стоїть на місці. Безглуздо наводити приклад про цунамі в Тихому океані, який обрушився на Чилі в 1961 році, якщо подібне явище мало місце у 2004 в Індійському океані! Преса заповнена описами очевидців цього природного явища, телебачення й
Інтернет показують документальні
кадри цього лиха, а вчитель, як і 10
років тому, переказує текст підручників
із застарілими прикладами?! І
звичайно, підручник не для вчителя
— це література для учня. Для вчителя існує маса інших джерел інформації.
Найширший спектр — періодика: від
науково-методичних видань, призначених спеціально для вчителів, до розкішних
ілюстрованих журналів, у яких розумний учитель знайде чимало корисної для
роботи інформації. А книги? Завдяки
системі «Книга — поштою» можна замовити будь-яку книгу і з методики викладання і з педагогіки, було б
бажання.
Ну, добре, теорему Піфагора інакше
не розповісти, але провести урок,
скориставшись новими методичними прийомами, можна. Але для цього треба бути «робочою
конячкою» і віддано тягнути свій учительський віз. Діти зараз дуже активні, мобільні, «інтернетні», вони все
помічають, і вчительське незнання або
непрофесіоналізм насамперед стає мішенню і хворим місцем, куди можуть ударити.
Як досягти гармонії між цими
вчительськими ролями? Як оцінити себе і визначити, яку роль граєш в учительському житті? Співвідношення цих трьох
ролей (спробуємо узагальнити з допомогою математики) у всіх різне, але воно не залишається
незмінним упродовж учительської кар'єри. Згадуючи себе в ролі початкуючого вчителя і критично оцінюючи, можна зізнатися, що
тоді це було так — 15Д:65К:20РК — особливої дисципліни і професіоналізму на уроках не
було, але артистизм і емоційність
зашкалювали. Це мене тримало на
плаву, це те, що властиве молодості,
це те, за що люблять молодих учителів.
Минуло більше двадцяти років роботи
в школі й зараз для мене важливіше
інше — 35Д:20К:45РК. Зараз у мене
немає проблем з дисципліною на
уроці, але я розумію, що навіть
високий професіоналізм буває сухуватий
і зусиллям волі підключаю емоційну хвилю.
Оскільки емоції, образність, виразність також важливі, як і знання предмета і методики. Можна бути суперпрофесіоналом, але при цьому діти не любитимуть твій предмет, тоді й
професіоналізм розвіюється як
примарна хмарка, у ньому просто немає
сенсу. Робота вчителя — це робота з
дітьми, а не з машинами, якщо вчитель
не отримує визнання дітей, то його
робота втрачає будь-який сенс. На жаль, немає формули, яка опише триєдину складову поняття «досвідчений учитель» і співвідношення ЗЗД:ЗЗК:ЗЗРК — не ідеальне. Кожен учитель
сам визначає для себе ролі, і якщо це
необхідно, то може підсилити і «Д», і розвинути в собі якості «К», а над «РК» треба просто копітко працювати.
Садкіна В.І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок.-Х.:Вид.група "Основа", 2009.-88с.-(Серія "Золота педагогічна колекція")